كشتی بانوان

تأكيد بر روی استفاده از شانه ها و جابجايی پاها در گرفتن امتيازات در فن های پرتابی در بكار گيری اهرم ها در كشتی بود .

به گزارش روابط عمومی هیئت کشتی خوزستان و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی امیر توکلیان گزارش خود را از کلاس مربیگری بین المللی قزاقستان را به شرح زیر علام کرد :

 

روز اول :

كلاس در ساعت 10:15 آغاز شد و در ابتدا تورليخانف برنامه های كلاس را براي حاضران تشريح كرد سپس رافائل مارتينتی رئيس فدراسيون جهانی كشتی فيلا بر با شكوه برگزار شدن رقابت های كشتی و جذابيت اين رشته ورزشی در رقابتهای الپيك تأكيد كرده و اعلام كرد فيلا به مربيان جوان در سراسر دنيا توجه ويژه ای خواهد داشت و در ادامه سديكوف رئيس فدراسيون كشتی قزاقستان به حاضران خوشامد گفت و سپس پروفسور تنومن آناليز مسابقات جهانی 2007 را نمايش دادند .

در اين فيلم كشورهای شركت كننده در مسابقات جهانی در شيوه های تهاجمی ، دفاع ، امتيازات فنی مورد آناليز قرار گرفته بودند و نسبت به سالهای گذشته در اين مورد بررسی شده بود .در رده سنی جوانان روسيه ، تركيه و ايران جزء بهترين های تيم های تكنيكی بوده و در دفاع اوكراين ، روسيه ، كوبا و ازبكستان بهترين بودند و در حمله آمريكا و چين نسبت به كشور هاي ديگر ضعيف بودند و گاتسالوف امتياز آورترين كشتی گير شناخته شده بود . در رده سنی جوانان كشتی گيران از نظر امتياز گرفتن نسبت بزرگسالان شرايط بهتری داشته و از اصول فيلا بهتر تبعيت می كنند .احمداف در جوانان و باتيروف در بزرگسالان كشتی گيران خوبی بودند و از نظر فنی كودوخوف و كيتايف بهترين بودند .

تأكيد بر روی استفاده از شانه ها و جابجايی پاها در گرفتن امتيازات در فن های پرتابی در بكار گيری اهرم ها در كشتی بود .

اعتراض مربيان نبايد بگونه ای باشد كه شأن مربيگری را زير سؤال ببرد و اعتراض ها بايد به ادب و احترام باشد و مربيان بايستی نظم مسابقات را رعايت كنند .

بهترين مسابقه در رقابتهای جهانی باكو از نظر اجرای فن كشتی بين كوبا و گرجستان در وزن 66 كيلوگرم شناخته شد .

در ادامه مارتينتی بر افزايش دانش مربيان تأكيد كرده و اعلام كرد هركس برای موفقيت كشتی پيشنهادی دارد فيلا از آن استقبال می كند و در ضمن آمادگی داريم اشتباهاتی كه احساس می شود از طرف ما انجام شده است را شنيده و برطرف نمائيم .

مارتينتی در ادامه از مربيان خواست مسابقات مختلفی را كه زير نظر فيلا برگزار می گردد را تحليل كنند و از طريق اينترنت در اختيار ديگر مربيان دنيا قرار دهند در ضمن فيلا براي افزايش سطح دانش مربيان و انتخاب بهترين روش های تمرين توسط آنان برنامه زيادی دارد .

در ادامه غازاريان ارمنستانی از تشكيل اتحاديه مربيان در سراسر دنيا خبر داد و اعلام كرد اين اتحاديه در سراسر مسابقات از طرف فيلا شركت كرده و بهترين مربيان دنيا را انتخاب و به آنها هدايايی اهدا می كند . كار اين اتحاديه ترجمه و تحقيق در خصوص علم تمرين و مسائل مربيگری و ارائه آن به كشورهای ديگر ، اعزام مربيان به كشورهای مختلف برای توسعه دانش مربيگری در جهان می باشد .  

وی گفت : هر مربی بين المللی بايد قانون كشتی را بداند و از طرفی من معتقدم استراحت بين 2 دقيقه كم است و بايد بيشتر شود و در ضمن مربيان بايد سعی كنند تا كشتی شاگردان آنها به خم گيری نرسد و تمرين بايد بصورتی تنظيم گردد كه فشار زياد و زمان آن كم باشد و بعد از مسابقه خوردن مواد فندی مثل انگور پيشنهاد می گردد.

غازاريان تأكيد كرد براي گرفتن كارت بين المللی فيلا بايستي مبلغ 120فرانك سوئيس پرداخت شود و رئيس فيلا می تواند هر عضو كم كار اين كميته را كه كنار بگذارد در ضمن امتحان كلاس بصورت كتبی بوده و به مربيان از يك تا چهار امتياز داده می شود .

عصر روز اول :

ابتدا مربيان بمدت 10دقيقه زير نظر غازاريان به گرم كردن بدن پرداختند سپس حركات دو نفره برای تقويت عضلات بدن كه اين حركت در تمامی كشور های دنيا انجام و مورد تأئيد فيلا می باشد اين حركات در هفته 2بار و 12 حركت بمدت 6 دقيقه انجام می گردد . پس از حركات تقويت كننده می توان حركات روی دستها و زير كتف زدن را انجام داد.

حركت دو نفره :

-    گرفتن پای حريف و راه رفتن بر روی دست ، از جلو و عقب يك دست و يك پا زدن ، سرپا راه رفتن و اسكات پا

-    گرفتن حريف و دويدن حريف با مقاومت

-    كنده فرنگی گرفتن و راه رفتن و تعويض كردن در راه رفتن

-    دويدن و دست زدن در مسافتهای كوتاه و برگشت سريع

-    سينه خيز كردن فقط با كمك دستها

-    حركت فرقان راه رفتن و در مسير نشستن

-    شنای دست روي يك دست در حركت

اين حركات به ما نشان می دهد كه كار كردن توی دستها بسيار مهم و با اهميت است .

روز دوم :

تمرينات اين روز با صحبتهای تورليخانف رئيس كميته مربيان فيلا آغاز و سپس غازاريان از طريق رايانه روش های قهرمانی در الپيك را بازگو كرده و برنامه های تمرين دو هفته ای و يك ماهه را توضيح داد و در ادامه مربيان كشورهای مختلف روش های تمرين در كشور متبوعه خود را توضيح داده و از ايران نيز عباس جديدی اين مسئوليت را بر عهده داشت .

غازاريان در ادامه برنامه آموزشی را برای رده های سنی 10 تا 14 سال در كشور استراليا كه به تازگی شروع به آموزش كشتی نموده‌اند را ارائه داد .

برنامه ساليانه تمرينی برای سن 10 سال :

هفته ای 3بار و هر بار 90 دقيقه سالی 240 ساعت تمرين نرمش ، 12 تا 15 دقيقه تمرين كشتی 115 دقيقه در سال ضمناً هميشه نبايد آموزش كشتی باشد و ژيمناستيك و بازي براي جذابيت بيشتر بين 36 تا 38 ساعت در نظر گرفته شود .

برنامه آموزشی كشتی 10 ماهه برای سنين 13 تا 14 سال :

3بار در هفته ، يك بار در فضای باز ساعت تمرين در يك سال240 تا 250 ساعت ، 90 ساعت در روي تشك ، 120 ساعت در فضای باز ، فعاليت بدنی يا بدنسازی 32 ساعت ، نرمش يا گرم كردن بدن 43 تا 45 ساعت ، در هر جلسه 15 دقيقه تمرين كشتی اصلی 115 تا 120 دقيقه ، 14 ساعت آموزش تكنيك ، 93 الي 94 ساعت تمرين تكنيكي ، تمرين كشتی 8 ساعت ، بازيهای آموزشی 40 تا42 ساعت در هر تمرين 10 تا 12 دقيقه ، مسابقات  3 بار  ، ريكاوری يا سرد كردن 5 تا 7 ساعت .

برنامه 2 هفته ای برای 13 الی 14 سال

هفته اول :

روز دوشنبه : نرمش ، يادگيری فنون 15 دقيقه ، آموزش فنون عملی ، برگشت به حالت اوليه 3 دقيقه ، كار كردن در خاك 2×1 و 2×2 و 3 دقيقه استراحت 2 تا 10 دقيقه بازی مثل فوتبال .

روز چهارشنبه : نرمش 12 دقيقه ، بازي 10دقيقه ، مرور فن ، استراحت 3 دقيقه ، تمرين كشتی 2 × 4 + 5 استراحت و شنای دست 10 بار ، استراحت 5 دقيقه

روز جمعه : نرمش 15 دقيقه ، آموزش تكنيك در خاك 15 دقيقه ، انجام تكنيك 3 × 3 ، استراحت 15 دقيقه ، بازی راگبی روی تشك ، هندبال 8 دقيقه ، استراحت 5 دقيقه .

هفته دوم :

روز شنبه : دويدن 2 كيلومتر ، تمرين بدنسازی فوتبال 25 دقيقه ، 3 دقيقه استراحت ، 25 دقيقه فوتبال و 10 دقيقه استراحت .

روز دوشنبه : نرمش 15 دقيقه ، آموزش دفاع در سر پا 15 دقيقه ، تكرار تكنيك 3 × 3 ، انجام تكنيك خاك 1 × 2 ، استراحت 3 دقيقه ، بازی ورزشی 2 تا 8 دقيقه .

روز چهارشنبه : نرمش 15 دقيقه ، آموزش تكنيك در خاك 20 دقيقه ، تغيير حالت با غلتيدن ، مرور فن 5 × 2 ، استراحت 5 دقيقه ، انجام تكنيك 2 × 2 ، استراحت 3 دقيقه .

كلاسهای عملی : حركات كلينچ كه توسط شاهمرادف انجام شد . به ترتيب زير :

1- خم را بطور كامل مال خود می كنيم .

2- سر بايد بالا باشد .

3- به طرف مخالف حريف را خراب می كنيم .

برای دفاع فن كلينچ :

1- شانه حريف را به بيرون می دهيم .

2- دست در دور كمر بصورت كنده به سمت عقب می كشيم .

3- بايد اين كار را بسيار سريع انجام داد .

4- برای وزن 96 كيلوگرم خراب كردن حريف مناسب است .

5- برای وزن 120 كيلوگرم خيمه زدن بهتر است .

فنون تدريس شده توسط سرمربی قزاقستان :

1- دستها توی بدن بايد باشد .

2- دستها توی بدن برای زير گيری از پای مخالف و خالی كردن بدن .

3- دستها توی بدن برای زيرگيری پای مخالف ، زدن يك دست و يك پا .

4- برای گرفتن زير از ما دست عوض كردن سريع .

5- برای گرفتن زير از ما دست و پا عوض كردن سريع .

6- برای گرفتن خم مخالف پيش انداختن حريف .

شاهمرادف مراتب زير را تأكيد كرد :

1- بهترين دفاع ، حمله است .

2- در زمان از كلينچ به حريف بچسبيم .

3- برای بخوبی اداره كردن كشتی كار كردن دستها لازم است .

4- توی خيمه زدن ها بايستی پاها كاملاً عقب باشد .

روز دوم :

كلاس تئوری با صحبتهای آقای غازاريان آغاز شد . قبلاً يك اتحاديه تشكيل داده ايم كه 120 دلار حق عضويت آن است كه كليه مطالب اين اتحاديه به شما می رسد كه اين كار جدای از كار فدراسيون می باشد . اين اتحاديه مستقل از فدراسيون است و پس از كنار گذاشتن از فدراسيون مربوطه ، اين اتحاديه حمايت لازم را می كند . اين اتحاديه نشان می دهد كه ما اعضای يك خانوده هستيم و با تخصصی كه داريم كنار هم بعنوان دوست هستيم ، فردا در صورتيكه هزينه كلاس را بدهيد ، همه گواهی شركت می گيرند .

 وی گفت : به زودی فيلا يك فرهنگ لغت به چهار زبان انتشار خواهد كرد . شما سعی كنيد زبان بياموزيد تا بتوانيد مشكلات خود را مطرح كنيد .امتحان بصورت كتبی می باشد . در خصوص مربيگری كشتی 3 تا سؤال در خصوص روشهای مربيگری 90% سؤالات اينجا گفته شده است .

غازاريان افزود : دكتر بابايف مسئول پزشكی مربيان فيلا هستند .

صحبتهای شاهمرادف : در روشهای مربيگری تغييرات كمی صورت گرفته ، اطلاعات مربيان به روز نيست اين موارد شامل : 1- هرچی خودشان انجام می دادند انتقال می دهند .2- كپی برداری از ديگران . 3- خيلی روشهای مربيگری كه به آن توجه نمی شود . 4- فاصله بين جوانان و بزرگسالان زياد شده به خاطر روشهای غلط مربيگری . 5- 7% جوانان تيم‌های ملی صاحب پيراهن تيم ملی بزرگسالان می شوند .6- كار با جوانان ادامه پيدا نكرده است .7- كشتی گيرانی كه خودشان می خواستند موفق شده‌اند .8- ما بايد برگرديم به آموزش بچه ها و كارها را از پايه شروع كنيم .از 5 سالگي تا 12 سالگی زمان شروع كشتی است تجربه نشان داده كه پس از 5 سال كشتی گير موفقيت خود را نشان می دهد . نظر متخصصان نشان می دهد كه كسانيكه كشتی را زود شروع می كنند در بزرگسالی موفق می شوند و تجربه سالها مربيگری نشان داده : 1- كار روی بچه ها كه بهترين سن برای كشتی آزاد بين 8 تا 10 است . 2- آمادگی بدنی . 3- كارهای پايه ای انجام دادن. 4- ادامه دادن تمرين های آموزشی . 5- آمادگی فيزيكی در تمام مراحل آموزش و تمرين كه اهميت ويژه‌ای دارد. 6- كيفيت آموزشی هم مهم است. 7- روی قدرت آنها كار شود. 8-  افزايش روشهای آموزشی می‌تواند سطح كشتی جهان را بالا ببرد. 9- فنون كشتی برای آموزش شامل گرفتن و فرار از خوردن فنون است.

نتايج بررسی صورت گرفته نشان داده است كليه مسائل كشتی در سنين جوانی انتقال داده می شود .

در نتيجه كارهای بالا بار فنی كشتی گير بالا می رود . مسئله مهم آموزشی حمله و دفاع در كشتی می باشد . بطور خلاصه می توان گفت مربيان بايد از نظر فنی به روز باشند . كسانی در مسابقات جهانی موفق بوده اند كه اطلاعات كشتی آنها خوب بوده و اين برای آموزش و چگونه آموزش دادن و چگونه كنترل كردن و پيشرفت خوب است .

یكی از معايب ما اين است كه هميشه كشتی گيران آماده نداريم فقط برای مسابقات اين امر صورت می گيرد . آمادگی بدنی بايستی بيشتر برای آموزش فنون گذاشته شود . آمادگی فنی خيلی با اهميت است و به همين خاطر همين موفقيت كشتی گير با آمادگی فنی آن مرتبط است .

در مراحل آموزشی اوليه تاكتيك های حمله و دفاع توسط مربيان گفته شود .

مسئله ديگر در مورد فدراسيون ها نداشتن سيستم است كه مربيان را سر در گم كرده است .

آمادگی بدنی برای هر كشتی ‌گيری فرق می كند و در هر دوره آموزش اردو اطلاعات خودش را دارد . طبق بررسي‌های انجام شده نمی‌توان گفت كه فنون دفاعی يا حمله ای آموزش داده شود .

درك و فهم كشتی اساس مربيگری است ، روشهای ديگر آموزش مسائل روحی روانی كشتيی گير می باشد و با رعايت كردن اين مسائل مربی می‌تواند جواب منفی يا نتيجه مناسب بگيرد . نتيجه بررسی آموزشهای اوليه برای نوجوانان نشان می‌دهد تا 12 سالگی بايد چگونه كشتی بگيرند .

كارهای اساسی تا 12 سالگی : دست تو ، سر زير بغل ، يك خم ، حصير مال ، كليد كشی ، بار انداز ، 11 تا 12 سالگی دو خم ، يك دست و يك پا ، كول انداز ، فيتيله پيچ ، سگك ، كليد بار انداز و سر و ته يكی كردن .

12 تا 13 سالگی : فن كمر ، تندر ، دست تو كمر از مچ ، دست تو كمر لنگ زدن از مچ دست ، كنده كشی در خاك ، كنده استامبولی ، رو دست نشستن در خاك .

تا آخر سال ميلادی فيلم آموزشهای مختلف از طريق فيلا تكميل و ارسال می‌شود . در مراحل آموزش بر روی نوجوانان نبايستی فشار آورد .

غازاريان : هر مربی سليقه خودش را دارد تا كنون نمی‌توان گفت رو چه فاكتور آمادگی در بدنسازی بايد كار شود . يك قانون در طبيعت است كه هركاری انجام دهيم نتيجه آن را می‌بينيم .

برنامه ريزی مربيگری بسيار مهم است آمادگی فيزيكی كشتی گيران خيلی مورد تأكيد است : 1- وضع روحی رواني كشتی‌گير. 2- نظم و انضباط. 3- فنون را ريشه ای آموزش دهيم. 4- مربی بايد وضعيت جسمانی كشتی‌ گير را بداند. 5- برنامه ريزی براي مربيان بايد هنگام تمرين برای دوره‌های قهرمانی كار بيشتر شود پس از آمادگی جسمانی مشخص با زمان خاص علاوه بر آموزش برای همه روی افراد خاص بيشتر بايستی كار شود . هيچ مربی نمی‌تواند بدون داشتن اطلاعات از شرايط فنی و تاكتيكی و سطح آموزش كشتی ‌گيران برنامه ريزی كند و به همين منظور داشتن اطلاعات برای برنامه ريزی مربيان بسيار مهم است .

 

ارسال دیدگاه