آغاز سخن :
همان طوركه قبلأ اشاره شد كشتى از جمله ورزش هايى است كه فرصت يكسانى را براىكسب موفقيت براى تمامی كشتی گيران فراهم می كند.
اگر يك نوجوان كشتی گير دراجراى بعضى مهارت ها ضعف نشان دهد با تمرين و ممارست می تواند آنها را به خوبى فرا بگيرد .
اگرنوجوانى از قدرت بدنی كافى برخوردار نباشد، می تواند در اين رشته قدرت
بدنى خود راافزايش دهد، اگر در حين كشتى زود از پاى در مى آ يد و خسته مى
شود مى تواند استقامت بدنى خود را بهبود ببخشد.
تاكتيك ، آمادكى روانى و انگيزه رقابت اساسأ درموقعيت كشتى گير نقش بسزايى
دارند، خصوصيات روانى مادرزادى وارثى مثل قد و قواره، و قدرت بدنى كه
دررشته هاى ديگر ورزشى امتياز محسوب مى شود، به خودى خود در رشته كشتى
جإيى ندارد.
چارچوب آموزش كشتى به نونهالان و نوجوانان : قابل توجه مربيان عزيز
----------------------------------------------------------------------------
1- هدف ازكشتى راكه بايد پشت حريف را به تشك تماس دهد (ضربه فنى) براى آنها توضيح دهید.
2- هميشه كشتى گيران نوجوان را بر اساس قد و قواره و قابليت ها گروه بندى كنید .
3- ذهن كشتى گيران نوجوان را با توضيح قوانين و مقررات خسته نكنيد – آنها در اين مرحله نيازبه اين اطلاعات وسيع ندارند.
4- كشتى را روى تشك شروع كنيد، بگذاريد آنها عملأ بفهمند كه بايد به چه نحو پشت حريف رابه تشك تماس دهند .
5- قبل از هر چيز گارد و نحوه حركت روى گارد را آموزش دهيد، سپس فنون كشتى را باگارد وحركت روى گارد تطبيق و جفت و جور نماييد.
6- وضعیت صحیح بیومکانیکی را در کلیه فنون دخالت دهيد .
7- آن دسته از بازی هایی را که با حرکات و فنون کشتی هماهنگی و یک نواختی دارند ، در برنامه های آموزشی بگنجانید .
8- زمانی که کشتی گیر در کسب کنترل بدن خود توفیق یافت ، کشتی باید سر پا انجام شود.
9- ابتدا فنون حمله و سپس فنون دفاع و بدل کاری را آموزش دهید .
- بسیاری از کشتی گیران نوجوان برای کسب موفقیت درکشتی باید مراحل خاصی را
طی نمایند ، این مراحل به هیچ وجه نباید از برنامه آموزشی حذف شود ،نمی
توان از یک نوجوان کشتی گیر انتظار داشت بدون طی مراحل تکاملی در کشتی، در
سطوح بالا به رقابت بپردازد .
هریک از نونهالان و نوجوانان با توجه به تفاوت های فردی برای دست یابی و
کسب موفقیت مراحل ترقی را به نسبت های متفاوتی طی می کنند ،. رشد جسمانی ،
روحی – روانی ، عاطفی و ذهنی برای برای هر کشتی گیر نو نهال یا نوجوان به
نسبت های متفاوتی رخ می دهد .
مربی کشتی گیر موظف است در زمانی که کشتی گیران نیاز به کمک دارند ، به
آنها کمک کند ، انتظارات واقعی را پیش بینی نماید و زمانی در جهت تعالی و
تکامل آنها بکوشد که آمادگی روانی و ذهنی در آنها محرز شده باشد .
کشتی در هر مرحله تکاملی خود مختصات و ویژگی های مخصوص به شرح زير را دارد
1-مرحله ابتدایی، در این مرحله کشتی گیر :
- از عدم ثبات عاطفی برخوردار است .
- می ترسد .
- مردد است ، نمی تواند تصمیم بگیرد .
- نمی تواند کشتی را کنترل نماید .
- هدف ندارد .
- شکست برای او یک مسئله جدی است .
- از شجاعت روانی برخوردار نیست .
- محدودیت هایی از جهات مختلف بر او تحمیل می شود .
2-مرحله تکنیکی ، فني :
- کشتی گیر از اعتماد به نفس نسبی برخوردار است .
- این شناخت را دارد که از نظر فنی به قابلیت نرسیده است .
- میل به فراگیری فنون برای کسب موفقیت در او به صورت هدف در آمده است .
- دلیل فنی شکست خود را خود را یافته است .
- فراگیری تکنیک با قصد قطعی ارتباطی ندارد .
- چون به درک نسبی از کشتی دست یافته است،محدودیت هایی جزئی بر او تحمیل مي شود .
3-مرحله عملی :
-اعتماد به نفس باعث شده است که تکنیک و فنون بخشی از وجود کشتی گیر شوند .
- در عمل به موفقیت دست می یابد .
- استفاده از فنون برتر شروع می شود .
- دلایل روانی شکست خود را یافته است .
- محدودیتی از جانب حریف بر او تحمیل می شود .
- به شجاعت جسمانی دست یافته است .
4-مدیریت :
- اعتماد به نفس روانی و بدنی به تکامل خود رسیده است .
- با برنامه ریزی به موفقیت دست یافته است .
- در فراگیری فنون برای رسیدن به هدف به وحدت رسیده است .
- معنای شکست را در از دست دادن هدف یافته است .
- چون به آمادگی جسمانی دست یافته است از شجاعت خاصی برخوردار است .
- محدودیت همراه با خاسته های بالا تر از حد توانایی بدنی بر او تحمیل می شود .
5-کشتی گیر
- آمادگی روانی ، جسمانی و عاطفی برای او یک حقیقت مسلم است .
- عزم او کسب موفقیت است .
- به شجاعت دست یافته است .
- تمامی محدودیت ها از جانب خودِ او بر وی تحمیل می شود
ارسال دیدگاه